8 teknik atau cara yang paling digemari oleh orgnisasi dalam Teknik Latihan Dalam Kerja (On The Job Training)
Latihan ditakrifkan sebagai satu
aktiviti pembelajaran yang berorientasikan matlamat jangka pendek yang
mengkehendaki seseorang individu itu melaksanakan tugasnya dengan efektif dan
efisien sejurus selepas tamat program pembelajarannya. Contohnya, seorang
kerani yang biasanya menggunakan mesin taip untuk menulis dokumen menjalani
latihan agar mahir menggunakan komputer dan perisian Microsoft Office yang baru
dibeli oleh majikan sebagai gantian kepada mesin taip yang bersifat
konvensional.Latihan dalam kerja diklasifikasikan sebagai latihan yang
dilaksanakan di tempat kerja sebenar. Latihan ini merujuk kepada latihan keatas
pekerja baru atau pekerja yang tidak berpengalaman untuk belajar dengan
memerhatikan rakan sekerja atau pengurus melaksanakan sesuatu kerja di samping
mencuba atau meniru gelagat tersebut.Teknik latihan dalam kerja memberi peluang
kepada pekerja baru memperolehi ilmu,mempelajari selok belok di tempat kerja
dan melakukan kerja dengan bimbingan penyelia yang berpengalaman.Kaedah atau
teknik ini merupakan latihan tertua dan paling kerap dilakukan sebagai latihan
formal sesebuah organisasi.Terdapat
lapan teknik atau cara yang paling digemari oleh orgnisasi dalam Teknik Latihan Dalam Kerja
(On The Job Training):
i. Pusingan
Kerja (Job Rotation)
Pusingan
Kerja (Job Rotation) didefinisikan sebagai kaedah di mana
sesebuah organisasi melaksanakan dasar memberi peluang melaksanakan kerja lain
bagi memastikan setiap pekerja mempunyai kemahiran yang luas.Tujuan utama teknik pusingan kerja diadakan oleh organisasi adalah
untuk memberi pendedahan dan pemahaman tentang fungsi keseluruhan organisasi
disamping menyesuaikan kakitangan dengan aktiviti-aktiviti dalam organisasi.Latihan
melalui pusingan kerja dilakukan dengan menempatkan pelatih dibeberapa jabatan
di dalam satu organisasi secara bergiliran yang mana ianya direka bentuk untuk
menambah kemahiran pelatih atau pekerja melalui bimbingan dan pemantauan
seorang penyelia.Melalui kaedah ini, pelatih juga akan memperolehi pelbagai
pengalaman kerja serta berpeluang melihat hubungan bahagian-bahagain organisasi
secara menyeluruh. Pusingan kerja juga merupakan suatu cara yang baik untuk melengkapkan
pekerja dengan kemahiran pengurusan am. Pusingan kerja haruslah disesuaikan
dengan keperluan dan keupayaan pelatih supaya berkesan.
ii. Latihan Panduan Kerja
Kerja
mengandungi penjelasan secara terperinci tentang perkara-perkara yang dipelajari.
Latihan panduan kerja menjadi bekalan dan rujukan kerja-kerja mereka kerana
latihan panduan dan dilaksanaan oleh pelatih atau pekerja sepanjang tempoh
latihan.Panduan kerja dipecahkan kepada
empat langkah latihan bemula dengan mempersiapkan pelatih atau pekerja memahami
harapan organisasi,memperkenalkan tugasana secara berperingkat agar mereka
mampu melaksanakan kerja dengan baik dan berkesan,penyelia juga akan memantau
perkembangan prestasi kerja pelatih sehingga mereka mampu berdikari sendiri.Teknik
latihan panduan kerja memerlukan pemantauan dijalankan dari masa kesemasa
sekaligus memaklumkan prestasi kerja pelatih setiap masa bertujuan memberi
peluang kepada pekerja membuat penambahbaikan dan mengatasi kelemahan mereka.
iii. Teknik Bimbingan dan Kaunseling
Teknik ketiga dalam kaedah latihan
dalam kerja adalah melalui bimbingan dan kaunseling. Bimbingan ialah suatu proses bantuan yang disediakan
kepada individu yang memerlukan panduan ke arah pemahaman, pengetahuan dan
kemahiran dengan menentukan matlamat jangka pendek atau jangka panjang,
merancang cara-cara bertindak dan mengubah tingkah laku ke arah yang positif
manakala Kaunseling ialah suatu proses interaksi antara seorang kaunselor yang
terlatih dengan seorang individu atau kelompok kecil yang mengalami kekeliruan
dan bersama-sama memikirkan beberapa alternatif yang sesuai bagi mengatasi
kekeliruan tersebut seterusnya melaksanakan alternatif yang dipilih
.
iv. Teknik Mentor
Kaedah terakhir iaitu kaedah keempat
dalam hierarki latihan semasa kerja adalah teknik mentor yang mana teknik ini
didefinisikan sebagai kaedah melibatkan pemadanan pasangan kakitangan lama atau
kanan denga yang muda atau pekerja baru.Kaedah ini dilihat mampu memberikan
imej positif kepada pelatih baru kerana akan mendapat nasihat,sokongan dan
bantuan kakitangan yang berpengalaman dan berpandangan jauh dan mengetahui
selok belok tugasan yang digalas. Pementoran terbahagi kepada dua fungsi iaitu aspek mentor
memberikan penajaan, kejurulatihan, melindungi dan sokongan kepada menti dan
fungsi psikososial yang bermaksud mentor memberi sokongan berbentuk emosi atau
kaunseling kepada menti.Setiap organisasi mempunyai tahap kepelbagaian yang
berbeza dari aspek kepercayaan, orientasi, keprihatinan, tekanan, kekuatan dan
kelemahan. Oleh itu, pekerja baru akan diberi ruang dan
peluang melakukan tugasan tersebut sambil dilihat dan awasi oleh kakitangan
lama dan dalam masa yang sama sebarang kelemahan,kesilapan atau kesalahan kerja
yang dilakukan oleh pelatih dapat ditegur dan dibetulkan secara terus oleh
pekerja lama.
v. Demonstrasi.
Demonstrasi atau kadang kala di gelar ‘sitting next to Nellie’,
adalah merupakan kaedah yang selalu digunakan ketika latihan dijalankan. Ia
meliputi kaedah persembahan oleh jurulatih untuk menyampaikan kandungan latihan
menerusi pengalaman yang telah sedia ada. Kaedah ini menekankan konsep model
atau contoh-contoh fizikal untuk memudahkan pemahaman pelatih. Hasilannya
pelatih cepat memahami berdasarkan kepada model yang ditunjukkankan tadi.
Walaubagaimanapun, kaedah ini memberi kesan negatif kepada jurulatih sendiri.
Kepayahan untuk mendapatkan model yang benar-benar sesuai ujud apabila penerangan
yang diberikan bersama model yang ditunjukkan tidak dapat membantu pemahan
pelatih. Sebaliknya pelatih keliru dengan model tidak sesuai semasa penerangan.
Disamping itu juga kos yang agak tinggi diperlukan kerana implikasi dari model
yang hendak digunakan tadi.
vi. Latihan bersama Jurulatih.
Kaedah ini adalah berbeza dengan kaedah Demonstrasi dimana ianya
adalah hubungkait secara terus antara pelatih (individu) dan jurulatih dalam
memberi arahan-arahan yang jelas. Jurulatih akan bertindak sebagai juru pandu
dan memberi sokongan kepada pelatih, dengan lain perkataan jurulatih lebih
membantu secara langsung kepada individu-individu supaya segala persoalan
tentang pengetahuan, skil dan pengalaman terjawab. Kaedah ini juga boleh
memudahkan pemahaman pelatih dimana sebarang bentuk kemusykilan akan dijawab
oleh jurulatih secara terperinci–dari satu individu kepada individu yang lain.
Walaubagaimanapun kaedah ini memerlukan masa dan kawalan yang lebih semasa
latihan dijalankan. Masalah akan ujud apabila jurulatih tidak mencukupi bagi
satu-satu sesi latihan disamping kos yang agak tinggi implikasi dari jurulatih
yang lebih ramai
vii. Latihan Buat
Kendiri.
Ia adalah merupakan asas terhadap kaedah pembelajaran kendiri
dimana anggapan bahawa pembelajaran yang paling efektif adalah apabila pelajar
atau pelatih itu sendiri dapat mengenal pasti apakah dia permasalahan yang
dihadapi. Pendekatan yang digunakan pada permulaannya, adalah pelatih
dikehendaki mengenal pasti apakah tanggungjawab efektifnya bersesuaian dengan maklumat
yang mungkin ditemui, dan kemudiannya memberi pelatih ‘outline’ terhadap
maklumat yang diperlukan dan berharap pelatih dapat menggunakannya untuk
menyiapkan sesuatu projek. Ia adalah sebahagian dari program yang dirancang
bersama laporan yang dihantar kepada seseorang seperti pengurus bahagian, ketua
bahagian atau orang yang bertanggungjawab didalam memastikan latihan dapat
dijalankan dengan jayanya.
viii. Pembelajaran Tindakan.
Dalam
pembelajaran tindakan, sekumpulan pelatih pengurusan dikehendaki bekerja
sepenuh masa mengkaji dan menyelesaikan masalah-masalah yang dihadapi oleh
jabatan-jabatan organisasi sendiri atau yang dihadapai oleh
organisasi-organisasi lain. Setiap pelatih akan diberi tugasan dalam
projek-projek yang tertentu. Dari masa ke semasa, pelatih yang terlibat akan
bermesyuarat akan membincangkan penemuan dan kemajuan tugasan atau projek
masing-masing. Ahli-ahli kumpulan pembelajaran tindakan lazimnya akan mahu
memperbaiki sebarang kekurungan mereka jika kekurangan dirasakan sedang menjejskan
keberkesanan mereka dalam menjalankan tugasan mereka.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan