Bagaimana berlaku pembangunan kerjaya dalam organisasi?
Terdapat tiga
faktor utama berlakunya pembangunan kerjaya yang mana ianya merujuk kepada faktor fasa penilaian, faktor fasa haluan dan
faktor fasa pembangunan. Dalam
hal ini, untuk merealisisaikan pembangunan kerjaya setiap individu perlulah
melibatkan diri dalam dua aktiviti yang penting iaitu perancangan kerjaya dan pengurusan kerjaya.Perancangan kerjaya merupakan suatu proses yang
melibatkan tiga perkara iaitu fasa individu mengenali diri sendiri, menyedari
peluang, kekangan dan pilihan yang ada, serta akibat dari setiap pilihan. Dalam
fasa ini ini individu mengenalpasti matlamat berkaitan kerjaya. Selain itu
individu mampu memprogramkan pekerjaan, pelajaran, dan lain-lain pengalaman
yang dapat menunjukkan arah dan langkah-langkah bagi mencapai matlamat kerjaya
yang spesifik. Faktor Fasa Penilaian Fasa penilaian melibatkan pelbagai
aktiviti yang dapat mengenalpasti kekuatan dan kelemahan pekerja. Ini penting
untuk membantu pekerja memilih kerjaya yang sesuai dengan lebih realistik dan
membantu menentukan kelemahan yang perlu diatasi. Penilaian ini boleh dilakukan
oleh pekerja secara kendiri ataupun disediakan oleh organisasi.
Terdapat
beberapa cara digunakan bagi membantu proses penilaian kendiri iaitu buku kerja
kerjaya Biasanya mengandungi latihan-latihan dan soalan-soalan yang mengenalpasti
kekuatan dan kelemahan pekerja.Pelaksanaan bengkel perancangan kerjaya dilakukan
dan para pekerja perlu menjawab dengan jujur dan tepat supaya ia boleh memberi
diagnostik yang tepat. Pelaksanaan bengkel perancangan kerhaya
dilakukan oleh jabatan sumber manusia ataupun firma perunding luar. Ketika
bengkel dilaksanakan, pekerja akan diberi maklumat tentang peluang kerjaya di
dalam organisasi dan pekerja juga diberi maklum balas tentang aspirasi dan
strategi kerjaya mereka.
Selain itu, dalam
fasa penilian dalam aspek organisasi pula, organisasi menyediakan lima kaedah
dan teknik terbaik untuk mengukur keberkesanan proses pembangunan kerjaya iaitu
menyediakan pusat latihan yang man ianya digunakan untuk mencari individu yang
berbakat dalam bidang pengurusan.Manakala untuk tujuan pembangunan kerjaya, ia
digunakan untuk memberi maklumbalas tentang kelemahan dan kekuatan yang tidak
boleh diperolehi semasa menggunakan latihan dalam penilaian kendiri. Seterusnya
organisasi menjalankan ujian Psikologi yang mana ianya pendekatan ujian personaliti
digunakan untuk mengukur personaliti dan sikap yang biasanya boleh membantu
pekerja memahami minat dan kemahiran mereka. Selepas itu organisasi membuat
penilaian prestasi melalui satu sumber yang memberikan maklumat tentang
pencapaian pekerja pada masa lalu. Dalam pada itu ramalan kenaikan pangkat
dilaksanakan yang mana keputusan yang dibuat oleh pengurus tentang potensi
pekerja mereka untuk kenaikan pangkat. Melalui ramalan kenaikan pangkat, ia
membolehkan organisasi mengenalpasti pekerja yang berpotensi tinggi untuk
diberikan latihan dan tugasan yang dapat meningkatkan pengalaman dan kemahiran
mereka.
Seterusnya Inventori Kemahiran dimana proses Inventori
kemahiran adalah rekod yang disimpan oleh syarikat yang mengandungi maklumat
tentang kebolehan, kemahiran, pengetahuan dan pendidikan setiap pekerja.
Syarikat boleh menggunakan maklumat ini untuk mendapatkan gambaran tentang
keperluan latihan dan pembangunan serta mengenalpasti pekerja-pekerja yg boleh
dinaikkan pangkat atau dipindahkan.Seterusnya laluan kerjaya berlaku yang mana
fasa ini memberikan maklumat bernilai dalam menentukan haluan dan peluang
kerjaya yang wujud dalam sesebuah organisasi. Laluan kerjaya menunjukkan
langkah-langkah yang mungkin bagi sesuatu kerjaya, jangkaan tempoh masa, dan
kelayakan yang diperlukan bagi mencapai setiap langkah. Contohnya kerja staf
akademik disebuah universiti tempatan mungkin bermula dengan tutor, kemudian
pensyarah, profesor madya serta profesor. Selain itu melalui fasa haluan organisasi
menyediakan Pusat Sumber Kerjaya yang mana ianya merupakan satu koleksi bahan
pembangunan kerjaya seperti buku kerja, buku dan video bagi kegunaan pekerja.
Biasanya pusat sumber diselenggarakan oleh jabatan sumber manusia sesebuah
organisasi, tetapi terdapat juga dari kolej-kolej dan universiti tempatan yang
menyediakan pusat sumber kerjaya untuk kegunaan pelajar yang baru tamat
pengajian.
Faktor masa
pembangunan ini merujuk kepada Melibatkan tindakan-tindakan membentuk dan
meningkatkan kemahiran sebagai persediaan untuk mendapatkan peluang jawatan
yang diingini. Ini adalah kerana bagi memenuhi keperluan kenaikan pangkat dalam
sesebuah organisasi pertumbuhan dan peningkatan diri sememangnya sangat diperlukan.
Antara program yang sering disediakan Program mentor iaitu satu program yang melibatkan
pembentukan suatu hubungan yang berorientasikan pembangunan di antara pekerja
kanan dan pekerja baru ataupun rakan sekerja. Melibatkan aktiviti seperti memberi
tunjuk ajar, nasihat sokongan dan lain-lain oleh pekerja kanan.
Selain itu
terdapat juga Program Jurulatih yang
mana Program jurulatih suatu program yang melibatkan perjumpaan di antara
pengurus dan pekerja secara berterusan bagi membincangkan matlamat dan
pembangunan kerjaya. Fasa pembangunan juga melibatak teknik pusingan kerja.
Teknik ini memperlihatkan pekerja diberi pelbagai jenis pekerjaan agar beliau
dapat berbagai-bagai jenis kemahiran. Ini akan menjadikan pekerja tersebut lebih
fleksibel dalam memilih laluan kerjaya. Di samping itu, organisasi juga akan
mendapat pekerja yang lebih terlatih dan berkemahiran dalam pelbagai bidang.
Bahkan dalam fasa pembangunan juga organisasi atau syarikat menyediakan program
bantuan melanjutkan pelajaran kepada pekerja. Program ini akan membantu menyara
perbelanjaan yuran pelajaran termasuk seminar, kursus, bengkel, dan menyambung
pengajian di institusi pengajian tinggi. Ada sesetengah organisasi
menawarkan program ini sebagai biasiswa dan ada juga yang menawarkan sebagai
pinjaman kepada pekerja.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan