APAKAH YANG DIMAKSUDKAN
DENGAN LATIHAN
Latihan merupakan
satu kaedah perlaksanaan yang bersistematik yang mempunyai prosedur dan aturan
yang tersendiri dalam memastikan sesuatu kemahiran dan bakat dapat
diperkembangkan. Latihan juga boleh menjadi satu instrumen dalam meningkatkan
kemahiran, tabiat dan juga pengetahuan yang boleh dikembangkan melalui latihan.
Latihan juga disifatkan sebagai satu kaedah perlaksanaan dalam sesebuah
organisasi dalam memastikan kemahiran dan pengetahuan berada dalam tahap yang
optimum dalam melaksanakan pekerjaan yang diberikan.Latihan juga diibaratkan
sebagai satu aktiviti yang berstruktur yang dilaksanakan bertujuan untuk
memberikan pengetahuan, atau aturan untuk seseorang dalam meningkatkan prestasi
dan kemahiran mereka dalam sesuatu perkara. Latihan juga diibaratkan sebagai
persediaan bagi seseorang terhadap sesuatu perkara, yang mana ianya melibatkan
beberapa perlaksanaan aktiviti dalam meningkatkan prestasi berdasarkan kepada
kemahiran dan pengetahuan yang terlibat. Pendefinisian yang lebih singkat
tentang latihan adalah sesuatu keadaan yang melatih seseorang dalam
meningkatkan sesuatu yang ingin ditingkatkan sama ada secara fizikal, emosi dan
juga intelektual
Terdapat
pelbagai faedah yang dapat diperoleh melalui latihan dan pembangunan kepada
sesebuah pengurusan organisasi sama ada organisasi itu kecil atau besar. segala
perancangan dan strategi yang ditetapkan oleh sesebuah organisasi dapat dicapai
apabila mempunyai perkaitan terhadap latihan iaitu pabila seseorang pekerja
menjalani latihan, dia akan mendapat pengalaman baru dan mampu untuk
mengaplikasikan di dalam pekerjaannya. Selain itu, pekerja juga dapat merangka
pelbagai strategi yang boleh dilakukan untuk mencapai matlamat yang ditetapkan
oleh organisasi.Seterusnya adalah aspek keberkesanan iaitu memberi kesan
positif terhadap pengurusan organisasi supaya lebih kompetitif dan berkesan
dalam menjalankan tugas. Secara tidak langsung dengan adanya latihan dapat
meningkatkan persaingan antara pekerja untuk melakukan tugas dengan lebih
berkesan dan berkualiti serta meningkatkan kefahaman antara pekerja dan
majikan. Selain itu, latihan dan pembangunan juga dapat membina hubungan baik
ketika bekerja, sama ada pekerja dengan pekerja mahupun pekerja dengan majikan.
Dengan melihat
kepada perubahan arus globalisasi dunia yang semakin canggih khususnya dalam
perkembangan teknologi itu sendiri, latihan yang diberikan adalah sangat
penting, kerana ianya mempunyai keupayaan dalam mengasah kemahiran dan
menambahkan pengetahuan tidak kira ianya berkaitan secara langsung atau tidak
langsung kepada pekerjaan yang dijalankan oleh seseorang individu tersebut.
apatah lagi dengan adanya kompleksiti pengetahuan, kecelaruan media massa dan
juga perubahan yang konsisten dalam bidang pekerjaan menjadikan kemahiran dan
pengetahuan yang sedia ada semakin berkembang dari hari ke hari seiring dengan
ledakan globalisasi abad ini. Latihan ditakrifkan sebagai satu aktiviti
pembelajaran yang berorientasikan matlamat jangka pendek yang mengkehendaki
seseorang individu itu melaksanakan tugasnya dengan efektif dan efisien sejurus
selepas tamat program pembelajarannya. Contohnya, seorang kerani yang biasanya
menggunakan mesin taip untuk menulis dokumen menjalani latihan agar mahir
menggunakan komputer dan perisian Microsoft Office yang baru dibeli oleh
majikan sebagai gantian kepada mesin taip yang bersifat konvensional.
CADANGAN LATIHAN PALING
DIGEMARI DALAM ORGANISASI
Teknik latihan mentor,latihan
bersama jurulatih, ceramah dan pembelajaran kendiri merupakan teknik latihan
paling disukai dan digemari oleh organisasi dalam membentuk pekerja atau
pelatih mahir dalam bidang kerja seterusnya mencapai matlamat organisasi. Kaedah teknik mentor
yang meliputi kaedah persembahan oleh jurulatih untuk menyampaikan kandungan
latihan menerusi pengalaman yang telah sedia ada. Kaedah ini menekankan konsep
model atau contoh-contoh fizikal untuk memudahkan pemahaman pelatih. Hasilnya
pelatih cepat memahami berdasarkan kepada model yang ditunjukkankan tersebut. Semakin banyak majikan kembali kepada masa depan dengan
melaksanakan program latihan perantisan, satu pendekatan yang bermula semasa
“Zaman Pertengahan”. Latihan demontrasi merupakan proses berstruktur yang
membolehkan individu menjadi pekerja mahir melalui gabungan pengajaran dalam
kelas dan latihan dalam kerja. Kaedah ini digunakan dengan meluas untuk melatih
individu bagi pelbagai jenis kerjaya termasuklah juruelektrik dan tukang paip.
Latihan demontrasi
secara asasnya melibatkan perletakkan pelajar atau perantis di bawah asuhan
seorang tukang yang mahir. Cadangan
teknik latihan yang ketiga ini melibatkan sikap individu. Ianya latihan yang
bersifat psikologi yang mana ianya penting dalam membentuk sahsiah diri pekerja
yang bertanggungjawab, berkebolehan, berkepimpinan dan berkaliber serta
beramanah dalam menjalankan pekerjaan yang diceburi. Latihan ini juga dikenali
sebagai latihan sentiviti, yang mana ianya berfungsi sebagai salah satu medium
untuk mengasah interaksi sosial antara pekerja dan pekerja serta antara pekerja
dan pelanggan. Ianya akan melalui beberapa kajian kes dan senario yang tertentu
yang mana akan melibatkan penyelesaian permasalahan yang tertentu. Melalui latihan
mentor, pelatih atau pekerja akan melalui beberapa situasi yang membolehkan
mereka untuk mengenalpasti, menilai dan bertindak balas dengan kaedah yang
bersesuaian dalam penyelesaian dalam permasalahan. Ianya sekaligus menunjukkan
bahawa, pekerja tersebut mempunyai motivasi dalam melawan dan mengawal perasaan
yang negatif yang membolehkan kerja yang dilakukan merosot
Kaedah latihan
bersama jurulatih ditakrifkan sebagai teknik hubungkait secara terus antara
pelatih atau individu dan jurulatih dalam memberi arahan-arahan yang jelas.
Jurulatih akan bertindak sebagai juru pandu dan memberi sokongan kepada
pelatih, dengan lain perkataan jurulatih lebih membantu secara langsung kepada
individu-individu supaya segala persoalan tentang pengetahuan, skil dan
pengalaman terjawab. Kaedah ini juga boleh memudahkan pemahaman pelatih dimana
sebarang bentuk kemusykilan akan dijawab oleh jurulatih secara terperinci–dari
satu individu kepada individu yang lain. Walaubagaimanapun kaedah ini
memerlukan masa dan kawalan yang lebih semasa latihan dijalankan. Masalah akan
wujud apabila jurulatih tidak mencukupi bagi satu-satu sesi latihan disamping
kos yang agak tinggi implikasi dari jurulatih yang lebih ramai. Latihan yang melibatkan pengetahuan iaitu teknik ceramah. Selain
dari penimbahan ilmu dalam pekerjaan secara langsung, pelatih juga boleh
menerima latihan dalam meningkatkan pengetahuan secara intensif semasa
berlangsuang sesi ceramah. Latihan ini adalah latihan yang berbentuk seminar.
Dalam latihan seminar ini, ianya memberikan satu aspek pendedhana yang lebih
berfokus kepada pelatih mahupun pekerja dan dalam masa yang sama mereka turut
mempunyai masa untuk berehat
Teknik latihan yang
paling digemari dalam memacu pembangunan organisasi adalah Teknik pembelajaran kendiri iaitu latihan bersifat
tidak formal. Ia
adalah merupakan asas terhadap kaedah pembelajaran kendiri dimana anggapan
bahawa pembelajaran yang paling efektif adalah apabila pelajar atau pelatih itu
sendiri dapat mengenal pasti apakah dia permasalahan yang dihadapi. Pendekatan
yang digunakan pada permulaannya, adalah pelatih dikehendaki mengenal pasti
apakah tanggungjawab efektifnya bersesuaian dengan maklumat yang mungkin
ditemui, dan kemudiannya memberi pelatih ‘outline’ terhadap maklumat yang
diperlukan dan berharap pelatih dapat menggunakannya untuk menyiapkan sesuatu
projek. Ia adalah sebahagian dari program yang dirancang bersama laporan yang
dihantar kepada seseorang seperti pengurus bahagian, ketua bahagian atau orang
yang bertanggungjawab didalam memastikan latihan dapat dijalankan dengan
jayanya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan