WHATSAPP SEBAGAI MEDIUM PERANTARA DI DALAM ORGANISASI
1) SUDUT
PEMBERI ARAHAN
Penggunaan Whatsapp dalam kategori
ini diklasifikasikan sebagai saluran arahan penghantaran maklumat daripada
golongan atasan atau eksekutif yang mengandungi fakta melalui ciri-ciri mesej
yang jelas,selaras dan relevan.Bentuk Whatsapp yang dihantar perlu menggunakan
bahasa penulisan yang formal dan penghantaran agihan tugasan ditujukan beserta
dengan nama dan masa 'date line'. Pemakluman ini bertujuan memudahkan individu
melaksankan arahah-arahan tersebut berlandaskan maklumat yang tepat dan
difahami. Sebagai contoh seorang pengurus Syarikat memberi arahan "kepada
Encik Firdaus Fikri dari Bahagian Promosi, dipohon untuk menyediakan salinan
dokumen risalah reka bentuk pembungkusan barang ATO Z,seterusnya dihantar
kepada saya pada tanggal 12 Disember 2018, iaitu pada esok hari jam 5.00
petang".Dalam bentuk arahan tersebut, walaupun terdapat ramai ahli
membacanya namun jelas menunjukkan kepada si penama. Malahan kaedah ini dilihat
mempunyai kelebihanya iaitu ahli-ahli lain dapat membantu mengingatkan Encik
Firdaus Fikri berkaitan 'Whatsapp' tugasan tersebut supaya tugasan diselesaikan
segera dan tidak dilupakan atau tertangguh.Selain itu,tindakan susulan bagi
arahan melalui 'Group Whatsapp' tersebut juga perlu diambil iaitu pengurusan
mengeluarkan memo arahan sebagai tanda arahan rasmi organisasi kepada pekerja.Tidak
dinafikan bentuk arahan-arahan Whatsapp adakalanya tidak menepati masa dan
tidak bersesuaian contohnya berlaku semasa pekerja sedang bercuti, atau
arahan dihantar selepas waktu berkerja namun pihak atasan perlu mempunyai
'skill' komunikasi atau kebolehan' mengarah dan menyelaras kumpulan agar
ahli-ahlinya memberi sumbangan yang paling maksimum dan tidak menimbulkan
konflik. Selain itu, para pekerja pula mestilah meletakkan nilai keutamaan
kepada pembangunan dan matlamat syarikat atau organisasi dari sudut ekonominya
serta memiliki kualiti keperibadian yang tinggi
2)
KOMUNIKASI
Komunikasi di dalam penggunaan
Kumpulan Whatsapp adalah proses transaksi maklumat melalui alam maya.
Penyebaran maklumat tersebut adalah menggunakan talian internet yang terdapat
dalam telefon pintar yang mengandungi adroid dan lain-lain.Fungsi nya pula dilihat
sebagai pemudah cara diantara semua ahli dan memerlukan susunan perkataan atau
mesej difahami oleh ahli-ahlinya. Walaubagaimanapun,individu atau ahli perlu
mempunyai gaya komunikasi yang sesuai mengendalikan proses transaksi maklumat
untuk mengelakkan penyaluran pelbagai maklumat yang tidak bersesuaian dengan
'Group' contohnya teks mesej dan berita palsu serta video dan gambar-gambar
yang tiada kaitan dengan ahli dan sebagainya. Melalui penghantaran whatsapp
seperti video,mesej, gambar-gambar contohnya berkaitan tips-tips Pengeluaran
Produk yang efisen berkaitan kepakaran dalam setiap unit atau bahagian dan
percambahan ilmu kepada semua ahli dan berkongsi idea sekaligus menambahkan
kemahiran dalam organisasi masing-masing dan meningkatkan kualiti dan imej
produk dan perkhidmatan dalam organisasi.
3) ASPEK
PERBINCANGAN
Perbincangan yang efektif membawa
kepada keputusan yang cemerlang dan mecapai amtlamatnya. Ciri-ciri perbincangan
yang jelas adalah dinilai melalui gaya toleransi,tindakbalas ataupun penyertaan
dalam pasukan Whatsapp. Selain itu penyampai idea perlu memiliki lebih banyak
maklumat untuk diketengahkan kepada kumpulan. Selain itu terdapat juga pasukan
Whatsapp yang ahlinya terdiri daripada golongan eksekutif atau ketua-ketua
Bahagian sahaja dalam organisasi. Kaedah Perbincangan pula lebih formal
dan berorientasikan perilaku rasmi dan perlu mengandungi ilmu,maklumat dan
naskah yang menarik, mencukupi serta relevan untuk meningkatkan penyertaan
ahli dan mengelakkan pembaziran masa dalam perbincangan kumpulan. Ianya dilihat
memfokuskan kepada pencapaian prestasi dan matlamat syarikat contohnya Ketua
Bahagian Penyelidikan Sistem Maklumat Pemasaran Syarikat memaklumkan berkaitan
keperluan pelaksanaan Penyelidikan dan Pembangunan Pemasaran kepada Group
Eksekutif. Perbincangan pasukan ini akan menjurus kepada formal membawa dan
melibatkan penyelarasan maklumat yang pelbagai seperti konsep pemasaran, sampel,
saiz, prosedur persampelan,pelan,alat mekanikal,kos dan sebagainya.Kualiti dan
kuantiti menjadi ukuran dalam meningkatkan kualiti dan seterusnya
melebarkan pasaran jualan produk organisasi ke peringkat global. Perbincangan
mampu membuat semua ahli boleh membuat analisis,memperincikan serta membuat
penilaian ataupun menerima pendapat dan jalinan idea daripada orang di dalam
group whatsapp tersebut. Kaedah ini juga mampu memujuk,memberitahu dan memupuk
hubungan usahasama di kalangan ahli. Perbincangan melibatkan semua ahlinya
tanpa mengira ras dan kedudukan samaada dalam bentuk .Semua ahli bebas
menyumbangkan idea-idea tanpa ada sebarang prejudis.Contohnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan