REPUTASI
Komunikasi
korporat didefinisikan sebagai hubungan perniagaan dan reputasi syarikat dengan
pihak berkepentingan utama dari sudut dalaman dan luaran. Komunikasi korporat
adalah satu disiplin pengurusan yang mendalam disamping disiplin pengurusan
yang lain seperti sumber manusia, kewangan dan pemasaran. Pembentukan
organisasi yang mantap sangat berkait rapat dengan komunikasi korporat yang wujud
dalam sesebuah organisasi melalui elemen pembentukan imej, pengurusan indentiti
dan reputasi. Reputasi merujuk kepada kumpulan
tanggapan masyarakat awam terhadap penonjolan yang dihasilkan oleh sesebuah organisasi.
Reputasi merupakan aset penting dan wajib dimiliki oleh organisasi untuk
membuktikan kualiti serta menjadi penanda aras kepada keberkesanan dan pencapaian
sesebuah organisasi tersebut.Menurut pakar yang dikenali sebagai sebagai Cornelissen (2008) reputasi
boleh ditakrifkan sebagai sebuah perwakilan subjek kolektif berkaitan imej masa
lampau organisasi berdasarkan komunikasi atau pengalaman yang lepas yang
terbentuk dari masa ke semasa.
Menurut kajian Trimanah (2012) reputasi merujuk
kepada konsep yang penting bagi organisasi atau syarikat perusahaan di dunia.
Dalam era komunikasi yang serba moden dan canggih ini, reputasi menjadi salah
satu faktor penentu dalam usaha untuk meningkatkan dan mempertahankan kewujudan
organisasi. Oleh yang demikian, reputasi perlu dikelola dengan baik dengan
menciptakan komunikasi yang bernas,tepat dan strategik. Reputasi tidak sama
dengan imej atau indentitikorporat yang mana ianya melibatkan satu proses
membangun, mempertahankan dan meningkatkan reputasi dalam jangka masa yang
panjang dan ianya dianggap mampan dan stabil.Reputasi korporat menjadi
keutamaan bagi sesebuah pembangunan industri manakalan menurut kamus dewan
edisi keempat reputasi adalah merujuk kepada nama baik. Reputasi korporat didapati mempunyai hubungan yang signifikan
dengan prestasi dan keuntungan korporat. Reputasi merupakan penilaian terhadap
sebuah organisasi terutama berkaitan produk yang ada didalamnya melalui faktor
kepercayaan dari khalayak atau orang ramai. Melalui proses pengambilan
keputusan khalayak, maka reputasi menjadi komponen yang sangat dinilai dan
dipertimbangkan.
Reputasi korporat yang baik memiliki kelebihan
dari sudut pekerja bermotivasi untuk bekerja keras dan menikmati serta
mempunyai kepuasan kerja yang tinggi. Selain itu para pelanggan juga akan
berkeyakinan dengan pembelian produk dan perkhidmatan syarikat dan para pelabur
tertarik untuk membuat pelaburan yang lebih kepada syarikat tersebut. Ini akan
membawa kepada kos modal yang tinggi kepada syarikat dan meningkatkan dan
menyebabkan penganalisis kewangan memberikan liputan danc adangan yang baik
kepada syarikat. Dengan prestasi syarikat atau organisai yang baik akan
meningkatkan keupayaan syarikat dan para wartawan media juga bersedia memberikan
liputan berita-berita positif berkaitan syarikat atau organisasi tersebut disebarkan
secara meluas dan membawa kepada keuntungan organisasi. Reputasi korporat
berkembang dari masa kesemasa hasil daripada prestasi yang konsisten, dan
dikukuhkan dengan komunikasi yang efektif. Selaras dengan peredaran zaman, pengurusan
reputasi memerlukan ketelusan, kepercayaan dan kebolehlihatan kepada
kumpulan-kumpulan berkepentingan dalam sesebuah organisasi yang terbahagi
kepada dua iaitu pihak berkepentingan dalaman seperti pemegang saham, ahli
lembaga pengarah dan pekerja serta pihak berkepentingan luaran yang terdiri
daripada pelanggan, pembekal, pembuat undang-undang dan para media.Menurut
Fombrun dan Van Riel (2004) reputasi korporat membantu sesebuah syarikat atau
organisasi dalam melahirkan keupayaan tersendiri dan saling berdaya saing dan
mewujudkan persekitaran perniagaan yang kompleks.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan