KEMAHIRAN BERFIKIR DAN PENYELESAIAN MASALAH
Kemahiran berfikir ditakrifkan sebagai satu proses intelektual yang
melibatkan pembentukan konsep,aplikasi,analisis,sintaksis dan menilai maklumat
melalui penghasilan pengamatan dan pengalaman.Kemahiran berfikir merupakan
landasan kepada kepercayaan dan keyakinan dalam sesuatu tindakan dan ianya
didapati selari dengan apa yang diutarakan oleh pengasas sebuah badan pemikiran
kritis yang dikenali sebagai ‘The Center for Critical Thinking’ di Amerika
Syarikat iaitu Dr.Richard Paul.Kemahiran berfikir adalah kecekapan menggunakan
akal menjalankan proses pemikiran.Seseorang yang memperolehi kemahiran
berfikir,cekap dalam menyusun maklumat, konsep atau idea secara yang teratur
dan membuat kesimpulan atau keputusan yang tepat untuk tindakan yang terarah
dan sewajarnya.Menurut seorang tokoh pemikir bernama
Edward de Bono (1976), kemahiran berfikir dapat dikaitkan dengan pemikiran lateral yang membawa maksud bukan sahaja
menyelesaikan masalah,tetapi juga melihat perkara itu berdasarkan pelbagai
perspektif bagi tujuan membuat keputusan dan menyelesaikan masalah
Terdapat
dua komponen utama dalam kemahiran berfikir iaitu merangkumi berfikir secara
kritis dan berfikir secara kreatif.Kemahiran berfikir secara kritis menekankan
kebolehan analitikal terutama bagaimana untuk meneliti hujah, menganalisis, mengkategorikan
dan penakulan dalam mencapai sesuatu maklumat atau kesimpulan..Menurut Beyer (1985),
pemikiran kritis ialah process
of determining the authenticity,accuracy and worth of information or knowledge
claim.Beliau juga menambah bahawa pemikiran kritis mempunyai dua dimensi
utama iaitu kerangka minda dan beberapa operasi mental yang spesifik.Sementara itu,kemahiran secara kreatif pula dilihat sebagai
kaedah pemikiran yang memfokuskan kepada penerokaan idea, penjanaan pengetahuan
serta membangunkan pendapat yang akan membawa kepada penghuraian. Menurut Anne,2012 pula kemahiran berfikir
secara kreatif ialah kecekapan dan keupayaan menggunakan minda untuk menilai
kemunasabahan dan kewajaran
sesuatu idea, meneliti kebernasan dan kelemahan
sesuatu hujah, dan membuat pertimbangan yang wajar dengan menggunakan alasan
dan bukti
Kepenting kemahiran berfikir adalah dari aspek keupayaan memindahkan kemahiran yang sudah dipelajari kepada situasi yang lain
atau baru.Kemahiran berfikir penting dalam proses meninggikan keupayaan
menangani masalah kerana melaluinya hal demikian individu dapat mengawal,
menentukan arah dan mengukur kemajuan tindakan.Bahkan juga dapat menggunakan
pengetahuan yang telah dipelajari dgn lebih
produktif.Kemahiran berfikir dapat digunakan terutama dalam menganalisa
sesuatu masalah dan isu untuk mendapatkan fakta yang spesifik contohnya
bagaimana hendak bekerja dengan ketua yang sukar tanpa menjejaskan hubungan
seperti menarik rambut rambut dalam tepung, rambut jangan putus, tepung jangan
berserak.Tujuan utama kemahiran berfikir dapat dilihat dari perspektif berikut:
a)
Membanding
dan membeza
Kemahiran membanding dan membeza merupakan
kemahiran yang membolehkan
anda meneliti persamaan dan kelainan antara dua objek, idea, peristiwa dan
sebagainya berdasarkan kepada aspek-aspek tertentu.Contoh kemahiran membanding
dan membeza ialah antara dua tokoh misalnya antara Tun Abdul Razak dengan
Tengku Abdul Rahman, antara dua pekerjaan seperti nelayan dan petani, antara dua bentuk
seperti segi tiga dan piramid, dua peristiwa dan sebagainya.Alat berfikir
yang boleh digunakan ialah Pengurusan Grafik Membanding dan Membeza.
b)
Membuat
kategori
Kemahiran mengkategori ialah aktiviti minda
yang mengelompokkan maklumat, objek atau perkara mengenai sesuatu ke dalam
kumpulan atau kelas tertentu mengikut ciri-ciri sepunya yang boleh
diperhatikan. Misalnya, apabila anda menyaring, mengindang, menapis dan mimilih
maklumat serta meletakkan sesuatu perkara itu di bawah satu label ,tajuk dan
sebagainya, anda sebenarnya sudah melakukan aktiviti minda mengklasifikasi dan
mengkategori.
c)
Meneliti
bahagian-bahagian kecil dan keseluruhan
Kemahiran ini dapat membantu kita melihat
dengan jelas bahagian-bahagian kecil dalam suatu benda atau organisme atau
sistem serta fungsinya dan kaitan bahagian-bahagian kecil itu dengan
keseluruhahan.Setiap bahagian kecil memberi sumbangan kepada keseluruhan dan
bagaimana setiap bahagian
itu berfungsi, maka ia akan membantu kita memahami dengan lebih jelas akan
dunia di sekeliling kita.
Penyelesaian Masalah Dan Tujuan
Penyelesaian masalah didefinisikan sebagai satu proses
yang kognitif yang mana pelbagai maklumat akan digunakan dalam usaha mencari
jalan penyelesaian dalam mencapai sesuatu matlamat. Antara ahli pakar
yang telah memperkenalkan pendekatan penyelesaian masalah adalah John Dewey
(1910) dan Helen Harris Perlman (1957, yang mana menurut kedua-dua teori
tersebut menjelaskan penyelesaian masalah sebagai satu bentuk kaedah
pertolongan yang melibatkan proses-proses tertentu.Sementara itu,ahli pakar bernama Torrence (1973) telah
mengtakrifkan penyelesaian masalah sebagai suatu proses dimana seseorang itu
menjadi peka terhadap masalah dan ini menyebabkan individu tersebut mencuba
untuk mencari jalan penyelesaian,mengubah andaian dan mengubah kehidupan.Konsep
penyelesaian masalah termasuk dalam kompenan berfikir secara kritis dan kreatif.
Kemahiran penyelesaian masalah
diperlukan apabila wujud sesuatu rintangan dalam mencapai matlamat.Penyelesaian masalah merupakan keupayaan menggunakan minda
untuk mencari idea dan langkah-langkah mengatasi kekurangan atau halangan yang
ada untuk mencapai objektif yang dihasratkan.Menyelesaikan masalah dengan bijak
adalah penting dalam kehidupan seharian kita kerana dapat memajukan lagi
kehidupan kita dengan ciptaan dan rekaan teknologi yang lebih canggih dan
menjadikan kehidupan kita lebih selesa dan selamat. Pengasas terkenal
teori penyelesaian masalah telah mencipta Model Polya.Model ini merupakan satu
model pengajaran yang terulung dan sering dijadikan sumber rujukan utama para
penyelidik lain. Model penyelesaian masalah yang diutarakan oleh Polya (1957)
ini berasaskan heuristik. Model ini telah merupakan satu model pengajaran yang
terulung dan sering dijadikan sumber rujukan utama para penyelidik lain.
Heuristik ialah sesuatu strategi atau teknik mental yan dilakukan tetapi tidak
semestinya diakhiri dengan penyelesaian yang diingini. Dalam konsep ini maslaah
dipecahkan kepada bahagian-bahagian kecil dengan mengambil kira faKtor-faktor
gambaranmenyeluruh dan mengasingkan fakta penting berkaitan masalah yang bermula
dari belakang di mana langkah yang akhir diberi perhatian dahulu dan kemudian
berganjak ke langkah pertama untuk menyemak sama ada ia menepati matlamat.Model
Polya ini mengandungi empat fasa iaitu memahami masalah, merancang strategi
penyelesaian, melaksanakan strategi penyelesaian dan menyemak masalah dan
penyelesaiaannya semula
Menyelesaikan masalah adalah satu proses mental untuk
mengatasi halangan yang sedang dihadapi berdasarkan tujuan tertentu.
Menyelesaikan sesuatu masalah boleh dijadikan sebagai cabaran kepada seseorang.
Seseorang akan bersungguh-sungguh menyelesaikan masalah sekiranya terdesak
untuk menanggani keadaan yang tidak menyenangkan. Penyelesaian terbaik ialah
penyelesaian yang mengambil kira kesemua kesan akibatnya. Apabila terdapat
banyak kesan negatif,maka pilihan itu hendaklah dipertimbangkan semula ataupun ditolak. Kepentingan penyelesaian masalah dapat dilihat
terutama dalam membantu mentor memberikan proses pertolongan dengan lebih
tersusun,cekap dan berkesan.Manfaat atau kebaikan penyelesaian masalah adalah
dari segi kerahsiaan mana-mana pihak yang bersengketa terjamin,membantu
mengelakkan berlaku kelambatan yang diakibatkan oleh prosedur atau birokrasi dimana
ianya dilaksanakan secara jujur dan amanah.Selain itu kaedah penyelesaian
masalah juga dapat dilaksanakan secara rasional dan
objektif dengan melihat sebab dan rintangan,mengamalkan proses penyelesaian
masalah yang sistematik,membantu meningkatkan kemahiran berfikir kritis dan
kreatif serta meningkatkan keyakinan diri dalam menghadapi dan menyelesaikan
masalah.
Intihanya, negara Malaysia sedang
menuju Wawasan 2020 dan berada dalam zaman ledakan
teknologi dan maklumat.Dalam usaha mencapai
negara maju,negara kita sedang berada dalam zaman persaingan ekonomi
perindustrian yang hebat dan memerlukan persaingan daya fikir yang bersifat
kritis,inovatif, imaginatif dan kreatif.Rakyat Malaysia
perlu memiliki pemikiran yang berkualiti, logik, kreatif dan inovatif dalam
mencapai transformasi impian Wawasan 2020 demi mencapai matlamat negara maju
dengan mengaplikasikan kemahiran yang dikuasai kearah pembangunan sejagat.Dalam
melahirkan insan minda pertama, setiap lapisan masyarakat yang bermula
daripada kanak-kanak hingga peringkat warga tua perlu belajar dan berinteraksi
bagaimana untuk terus memperoleh pengetahuan sepanjang hayat mereka.Masyarakat
seharusnya dapat bersama-sama menggabung jalin ilmu yang berbeza serta
mewujudkan dan memanfaatkan pengetahuan baharu melalui penggunaan teknologi
hari. Dengan menguasai pelbagai kemahiran
kognitif yang penting,termasuk pemikiran kritis, penaakulan, pemikiran kreatif
dan inovasi teknologi berkompeten ianya mampu
melatih minda dan mental dalam masyarakat Malaysia yang berdaya saing serta
mahir dalam pelbagai bidang bahkan mampu membolehkan percambahan
pemikiran serta mengeksplotasikan kemahiran berfikir berlaku dikalangan masyarakat tanpa mengira kaum dan keturunan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan